Proč Charleston nenajdete na Facebooku nebo Instagramu?


Proč Charleston nenajdete na Facebooku a Instagramu

Hlavní důvod? Soukromí. Vaše soukromí. Možná jste loni v médiích, na Twitteru nebo třeba na Netflixu zaregistrovali, kolik informací o nás on-line behemoti typu Google nebo Facebook mají a jak s nimi nakládají. Možná vás tyto informace minuly a možná vás to jednoduše nezajímá. Mělo by. Facebook (Google jakbysmet, ale o něm trochu více později) je dnes už celospolečenským problémem a jeho dopady—zejména ty negativní, které dle mého soudu dalekosáhle přesahují potenciální pozitiva—lze jen těžko měřit. Já osobně se na tom nechci podílet a proto jsem od začátku roku 2020 zlikvidoval na Charlestonu i poslední zbytky kódu, které by mohly přenášet data o vaší návštěvě směrem k Facebooku. Návštěvou nebo nákupem na Charlestonu se o vás Facebook už prostě nedozví nic. Nada. Niente. Nula. A já, s ohledem na informace, které mi Facebook o vás—návštěvnících— poskytoval, taky ne. A tak to má být.

Je to rozhodnutí, které mě možná bude finančně bolet, ale je to taky rozhodnutí, které je potřeba udělat.

100% Facebook Free

Iniciativy #DeleteFacebook a #RegulateFacebook

Cestu k odstranění Facebooku z osobního i obchodního života jsem začal už na přelomu roku 2016 a 2017, kdy se objevily první rozsáhlejší zmínky o skandálu Cambridge Analytica. Jestli jste o této firmě a jejím napojení na datovody Facebooku nikdy neslyšeli ani nečetli, tak mrkněte na některý z článků, které najdete na konci tohoto příspěvku.

Jako první cíl obrany a ochrany svých dat, jsem si vybral mobilní aplikace Facebook a Messenger, které jsem smazal ze svého iPhone. Čekal jsem, co se bude dít… A, světe div se, nedělo se vůbec nic. S nikým důležitým jsem neztratil kontakt a o nic zásadního jsem nepřišel. Svůj účet na Facebooku jsem si ovšem nechal. Prozatím. Odehrávala se tam většina komunikace skupin, ve kterých jsem chtěl nebo—jak jsem se mylně domníval—musel být. V soukromých skupinách se organizovaly různé oslavy, setkání spolužáků po letech, hobby hokej, celý ragbyový tým, … Po roce, kdy se na povrch draly další střípky informací o zneužívání dat, které jsem Facebooku dobrovolně poskytoval, padlo finální rozhodnutí: zatnout tipec celému účtu. Začátkem roku 2020 jsem nakonec z webu odstranil i poslední zbytky jakéhokoli sledování návštěvníků pomocí nástrojů Facebooku a zrušil profil Charleston na Instagramu. Vaše návštěva nebo nákup je tak 100% Facebook Free.

Můžete namítnout, že jde jen o kapku (v případě Facebooku pak spíš přesněji o molekulu) vody v moři. Můžete namítnout, že je to jedno, že tám stejně nic nezměním a částečně budete mít pravdu. Jakmile odsud odejdete na jiný web, data Facebooku stejně pravděpodobně poskytnete, protože nákaza v podobě jejich sledování vašeho chování na webu už je zkrátka moc rozšířená… Nějak se ale se změnou začít musí. Nedávno jsem četl jeden skvělý Tweet od Davida Heinemeiera Hanssona, který můj postoj perfektně sumarizuje:

„Pamatujete, jak jsme se kdysi chlubili svým nízkým číslem ICQ? Jako znaku svého inovátorství? Co kdybychom se začali chlubit svým odpadlictvím? Odejít z Facebooku už v roce 2016 je daleko víc cool, než dnes, ale dnes je pořád o pořádný kus lepší, než zítra.“

@DHH

Být Facebook Free znamená:

  1. Nenakupovat reklamy na Facebooku, Messengeru, Instagramu nebo WhatsAppu (tj. u firem, které patří Facebooku),
  2. nepoužívat Facebook, Messenger, Instagram a WhatsApp k propagaci nebo prezentaci Charlestonu a zejména
  3. nijak vědomě nepomáhat Facebooku ve sbírání dat o návštěvnících pomocí trackovacích pixelů, like buttonů, FB loginu či registrace prostřednictvím Facebooku.

Jednoduše řečeno se snažím zamezit Facebooku a jeho firmám v tom, aby se dostal k jakýmkoli údajům o vás nebo vašich blízkých.


Na Facebooku ani na žádné z jím ovládaných platforem nebo aplikací tak nenajdete reklamy na Charleston, nenajdete tam oficiální účty Charleston ani žádné příspěvky, které bych já nebo kdokoli jiný z Charlestonu přidával. Facebook o vaší návštěvě na Charlestonu neví a nebude vědět zhola nic. Co ale Google? To je trochu jiný příběh…

Proč ale dál používám k inzerci Google Ads?

Abych pravdu řekl, primárně je to potřeba. Jsme mladá a malá značka a někde, někdy, nějak musíme být vidět… Sekundárně jsem pak přesvědčen o tom, že Google má o uživatelých defakto méně osobních—ve smyslu opravdu privátních—informací, než Facebook. Co se týče analýzy návštěvnosti, kterou zatím stále měřím pomocí Google Analytics—hledám adekvátní alternativu, která by neposílala data o návštěvách dalšímu z internetových gigantů a nepodporovala monopol.

Co můžete udělat vy?

Dávejte větší pozor na to, kde, komu a jak poskytujete—ať už vědomě nebo nevědomky, své údaje. Myslete na své soukromí na internetu. Zrušte svůj účet na Facebooku. Vážně. Uvidíte, že se nic zvláštního nestane. Dávejte přednost nákupům u firem, které vás neustále nesledují a neměří. Mějte notifikace pod kontrolou—odhlaste se z newsletterů, které vás nezajímají (klidně i z toho našeho), zapněte si notifikace tam, kde je opravdu chcete mít (třeba u nás 🙂). Vezměte si své soukromí zkrátka zpět. Internet by měl být v zásadě anonymní.

Zdroje a odkazy

Anglicky:

Česky:


Napište komentář


Berte prosím na vědomí, že komentáře musí být před publikováním schváleny.